De begin situatie

Een laatste blik op de oude opbouw van achteren af gezien.


De oude situatie van voren gezien.


De oude opbouw afbreken

Het moment van de waarheid, de slijptol erin en in enigszins handzame stukken de boel er af hijsen.


Het achterste deel is er, op de stuuras na, geheel vanaf.


Dit zijn de niet al te bescheiden onderdelen van het stuurwerk.
Deze gaan op de plank, later in het project is dit weer nodig om het nieuwe stuurwerk op te bouwen.



Opbouwen ijzerwerk nieuwe stuurhut
De nieuwe onderbouw is iets smaller dan wat er eerst stond. De vloer komt er een stuk hoger in te liggen.
Door deze verspringing heb ik meteen de bovenste trede van een opgang van het dek naar de stuurhutvloer gereed.


De liggende platen zijn in positie


Tijd om de staande platen in te hijsen, deze platen vormen de zijden van de stuurhut onderbouw.


De contouren van de nieuwe onderbouw zijn al goed te zien.


Ingang machinekamer
Het uitlaatkanaal en demper moeten via een andere weg lopen, dus dat moet er uit.
Dit gebeurt nu al, in voorbereiding op het verwijderen van de machinekamer opbouw.


Geen kleintje, die demper.


Dit geheel moet er dus nog af.
Het rode deel links op de foto komt (zij het in een andere positie) op ongeveer dezelfde plaats terug.



Missie geslaagd: We wilden het in één stuk er af pakken, en dat is gelukt.


Nu is de volle omvang van de nieuwe opbouw kaal gehaald.


Doorloop van de stuurhut naar de roef

De oude kap van de doorgang wilde ik behouden omdat ik de vorm mooi vind.
Hier staat het in de juiste oriëntatie voor de nieuwe positie.



Na een enig passen, meten en vermaken is dit het oude element in een tweede leven.


Uitbouwen oude stuurhut

Ik had een deel van de apparatuur al verwijderd, nu de rest nog.
Ook de betimmering moet er uit.



Moe maar voldaan: De rest is schoon oud ijzer.


Overzetten van de houten stuurhut bovenbouw

De stuurhut moet nu afgebroken worden.
Om het voorschild op te vangen heb ik snel een steun in elkaar geschroefd.



Het begint met het verwijderen van het stuurhutdak.


Vervolgens kunnen alle kanten van de stuurhut één voor één overgeplaatst worden naar de nieuwe onderbouw.


Een vreemd kaal gezicht, zo'n schip zonder stuurhut.


Het resultaat na een dag voorzichtig verwijderen, schoonmaken en stellen op de nieuwe onderbouw.


Bij daglicht is beter te zien dat het al met al een heel mooi geheel wordt.


Het lijkt zo bedoeld, maar het brandmerk is bij toeval bewaard gebleven.
Dit toeval scheelt mij een hoop kosten en het Kadaster een rit naar het schip om een nieuwe plaatsen.



Verwijderen oude stuurhut onderbouw

Nu de stuurhut is verplaatst naar de nieuwe onderbouw kan de oude onderbouw van het schip af.


De oogst van een tijdje met de slijptol los gaan.


Nu wordt duidelijk hoe groot het roefdek eigenlijk is.


Trap verwijderen

De trap die vanuit de roef naar de stuurhut leidde is nu overbodig geworden en kan eruit.


Dit maakt de roef voor het oog meteen een stuk ruimer.


Verplaatsen van de hijskraan

De kraan die op de roef staat moet wijken.


Zo gezegd, zo gedaan.


De kraan is op het voorschip herplaatst.


Vervanging van het roefdek

Het roefdek is in dusdanig bedenkelijke staat dat ik besloten heb om een groot deel te vervangen.


Het nieuwe roefdek in aanbouw.
Een stuk strakker en in de toekomst veel onderhoudsvriendelijker.



Verwijderen van de brug

Nu het meeste slijpwerk erop zit, is het moment gekomen dat de brug eraf kan.


Het ziet er al veelbelovend uit.


De brug is er af, zelfs met de stuurhut ingepakt ziet het er al goed uit.


De laatste grote stukken oud ijzer worden van het schip af gehesen.


Vanaf nu zal er aan het uiterlijk van het schip niets groots meer veranderen,
toch een mijlpaal in dit project.