Naar de werf
Alle voorbereiding is gedaan en het schip kan naar de werf gevaren worden.
In ons geval moesten we even naar de andere kant van de stad varen.


De laaste reis als 42 meter lang vrachtschip.


Het water uit
Het moment waar we naar toe gepland hebben is eindelijk daar:
Het schip gaat het droge op om te worden terug gekort naar de originele lengte van 31,5 meter.

Met enig meet-, richt-, en mikwerk staat het schip zó op de helling dat na het verwijderen van het middenschip de voorste helft zelfstandig te water kan.
Het voorschip wordt dan tien meter naar achteren gevaren en weer omhoog gehaald en voor het achterschip gepositioneerd
Na het aanlassen aan het achterschip heeft de romp het originele model weer terug.


Het ballast water kan overboord gezet worden, dat hoeft niet mee naar boven.


De helling op gaan blijft een raar gevoel:
Met lichte stootjes omdat we nu op wielen rijden gaat het schip soepel het droge op.



Er staan op de zij twee krijtstrepen. Het stuk er tussen gaat weg.


De laatste avond als verlengd schip.


Meten is weten

Voor er begonnen kan worden: Eerst maar eens meten.


Het resultaat: Er zal 10140mm of wel 10 meter en 14 centimeter tussenuit gaan.


Het echte begin: Doorhalen.

Aan beide zijden van de 10 meter 14: De slijptol erin...


...of de snijbrander.


Sloop en verwijdering middenschip
Het eerste wat moest gebeuren is plaatsmaken. Slopen van het middenschip dus.
De werfbaas heeft er voor gekozen dit op de werf uit te voeren.
Enige eis hierbij: De stukken moesten in containers passen die 6 bij 2 meter groot zijn.
De kraan bleek al gauw meer dan genoeg capaciteit te hebben voor het uithijsen van de af te voeren delen.



Het achterste gebint en het tussendek moesten er ook maar aan geloven.


Nu wordt het sloopwerk goed zichtbaar: Een stuk zij is los en kan worden afgevoerd.


Ook het vlak werd in kleinere stukken gesneden en weggehesen.


Dat is net zolang doorgegaan tot er alleen nog een origineel achterschip over bleef...


...en een origineel voorschip.


Het sloop werk is zover gereed.


Dit is de totale oogst: Allemaal stukken vlak, zij, den en een tussendek.


Verplaatsen voorschip
Na het verwijderen van het middenschip was het moment aangebroken waarop de originele delen van het schip herenigd mochten worden.
Dit is heel makkelijk gezegd, maar iets moeilijker gedaan: Als eerst moest de voorste helft waterdicht gemaakt worden.
Deze moest te water gelaten worden om het 10 meter naar achteren te verplaatsen.


Het achterschip blijft de hele verbouwing op dezelfde plaats staan.
Het voorschip gaat hier tijdelijk het water in.



Een heel vreemd gezicht, hier is het voorschip alleen te water.


Het voorste deel wordt te water naar achteren gehaald.


Het achterste deel blijft boven staan.


Na de verplaatsing kan de tijdelijke waterkering weer uit het voorschip verwijderd.


Samenstelling voor- en achterschip
Dit was het punt waar het vakmanschap van de werfbaas en zijn mannen duidelijk te zien was:
De beide delen moesten exact uitgelijnd worden in alle richtingen.


Nu de helften bij elkaar staan is de mooie lijn van het schip al goed te zien.


Ook van achteren gezien lijkt het heel goed te stroken.


Dit is dé manier om de zaak samen te brengen: Domme kracht, slim aangebracht.


De nodige man uren later is deze zeer nette aanlas een feit.


In vertrouwen dat alles weer waterdicht is: Terug het water in.


Het resultaat van deze fase
Na twee weken op het droge te hebben gestaan is deze fase afgerond.
Natuurlijk zijn we nog lang niet klaar met het schip, maar een goed begin is toch wel het halve werk.


Dit is het eindresultaat van de verkorting. Het casco is weer origineel van vorm.