Verwijdering buikdenning
Alles begint met een eerste stap: Zo ook dit project.
Deze stap behelst het verwijderen van 60 m² hardhouten laadvloer, zo'n 120 planken van 4 cm dik.
Even een flinke sjouw, maar wel nodig, want het stuk schip waar dit in lag gaat er tussen uit.


Het begin is er, nu nog de rest er uit pakken


Klus geklaard: Vloer is er uit. Nu nog schoonmaken en de verkorting kan gebeuren.


Schoonmaken van het vlak
Ik durf te stellen dat het vervelendste werk op een schip deze klus is:
Het schoonkrabben van het vlak onder de buikdenning.
Iets wat gelukkig niet vaak hoeft te gebeuren.
Het is voor mij de tweede keer dat ik dit vlak onder handen heb.
Het vlak hoort eigenlijk vet en roestvrij te zijn, alleen was dat helaas niet meer het geval.
Althans, in het verlengde en te verwijderen deel niet, het originele schip is eigenlijk niets op aan te merken.
Je zou zeggen dat het staal van de verlenging duidelijk van een andere kwaliteit is dan het staal dat bij de bouw werd gebruikt.

Lang verhaal, maar waarom doe ik deze klus eigenlijk? Het antwoord is even simpel als logisch:
De verlenging wordt er op de werf tussenuit gesneden met een snijbrander en ter plaatse ook gesloopt.
Om op de werf zo min mogelijk smerigheid te veroorzaken maak ik alles goed schoon.
Daar hebben zowel de werf als ikzelf tijdens het slopen profijt van:
Zij hoeven niet in grote rookwolken staan te werken met allemaal knappend roest onder de snijbrander,
en ik heb de kosten een beetje kunnen beperken door zelf het voorwerk te doen voor de werf.


Rechts is schoon, links moet nog.


De buit: Een kleine 70 liter roest en vuiligheid van onder de laadvloer.