Bouwverslag kempenaar 'Aviona'


De beginsituatie
Op zolders liggen soms mooie dingen, ook op mijn zolder.
Dit scheepje heb ik al sinds eind jaren negentig in mijn bezit en ik heb het altijd opnieuw mee verhuisd.
Ik geef grif toe dat er vreemde kleuren op zitten, maar dat vond ik toen mooi.

Het scheepsbouwkundig assessment: Het schip is loeizwaar gebouwd en het is ooit eens verlengd.
Hoogstwaarschijnlijk om het iets omhoog te krijgen, het scheepje zal door haar zware botten wat diep hebben gelegen.
De schaal is verder niet echt duidelijk, de verdere gegevens wel:

Lengte: 83 cm (voor verlenging was dat ongeveer 60 cm)
Breedte: 12 cm
Holte: 7 cm
Gewicht: 2531 gram


De schaal zal 1:50 worden en de maten worden dan:
Lengte: 100 cm (50m)
Breedte: 13,2 cm (6,60m)
Holte: 5,8 (2,90m)
De holte is iets te groot, maar ik heb de ervaring dat modellen dieper willen liggen dan ik bedoel,
nu kan ik daar nog wat mee spelen door al of niet ballast te zetten.
De focus voor de eerste reconstructiewerken ligt op het reduceren van het gewicht.


Tot zo ver de beginsituatie, resten enkel nog de foto's van het geheel zoals het er in dit stadium uitziet.


Het schip van voren bekeken...


...en van achteren


Eerst de schuit maar eens droog gezet en goed kijken waar ik mee begin.


Nog een foto, zodat ik een goed vergelijk kan maken tussen het begin nu en het eindresultaat straks.



De eerste stap: Verbreden
Zoals ik wel vaker heb gedaan: De zaag erin! (-5 g)
In dit geval wel heel voorzichtig, wat ik moest precies over het de hartlijn blijven gaan.
Het schip moet 12 millimeter breder gaan worden.


Voorlopig de laaste rit voor de oude dame: Een enkele reis over de zaagtafel.

Mijn vermoeden werd na het doorhalen van het schip bevestigd: De kop was massief, dus voordek er af (-50 g),en hol gemaakt. (-184 g).
De kont (en dat wist ik al wel) was ook slechts voor de helft uitgehold, dus ook dat verder hol gemaakt (-335).
Verder heb ik de oude dennen, schotten, schilden en de oude buikdenning er uit gehaald (-707 g).
Al met al viel hier een hoop te halen waar het om gewicht terugdringen gaat.
De winst op het gewicht in totaal? 1281 gram.
Wat hier staat weegt nog 1250 gram, een hele verbetering maar het moet nóg lichter.
Ondanks dat begin ik toch een mooie basis te krijgen voor wederopbouw.


Het doormidden gezaagde en kaalgehaalde casco.



De tweede stap: Herbouw middenschip
Ik was vlug klaar met het doorhakken van de knoop een nieuw middenschip te gaan bouwen.
Het bestaande middenschip aanpassen zou heel veel werk zijn, te zwaar blijven en waarschijnlijk zou ik dit nooit écht mooi krijgen.

Omwille van de volgende redenen heb ik besloten het middenschip nieuw te bouwen:
- Gewichtsreductie (dit schip was nog altijd heel zwaar).
- Beoogde lading (containers moeten tussen de dennen passen).
- Verlenging die nodig is om '50 meter' te worden.

Ik breng voor mijn gevoel wel een klein offer, ik houd van het originele schip nu alleen de kop en de kont over.
Het is wel een soort van noodzakelijk offer vrees ik, om niet aan het modderen te raken.
De verlijming van de verlening in het oude middenschip kwam ook erg snel los,
dus ik was al snel tegen één en ander aan gelopen als ik op die basis had willen herbouwen.
Ergens ook reden te meer om die originele kop en kont zo mooi mogelijk uit te laten komen bij al het nieuwbouw geweld.
De kop en de kont zijn ingekort tot waar ik de ruimschotten ongeveer wil hebben.


Dit deel is zuivere nieuwbouw.


Dit is wat ik over heb gelaten van het oude, verbreedde achterschip.


De derde stap: Middenschip, kop en kont samenbrengen en een goed idee
Nu heb ik dus een losse kop.
En ik heb ook een losse kont.
En doe eens gek: Ik heb er ook een los middenschip bij liggen.

En dan komen er ineens ideeën op borrelen...
Het idee 'Koppelen zonder lijmen' drong zich aan mij op.
En alzo besloot ik er een modulair schip van te bouwen.
Immers, nu het toch los is kan ik ook wel iets creatiefs met dat feit doen:
Dat zo houden, bijvoorbeeld. Ik ga een degelijke, lekvrije wijze van koppelen bedenken en maken.
Zo wordt het een schip dat goed bij mij past, ik houd wel van een drastische verandering zo nu en dan.
Dat kan nu (zonder hamers, zagen en beitels).


De iets ondiepere holte is hier goed te zien, evenals het begin van het koppelgebeuren van het modulaire.


De kont is meegevormd met de nieuwe zeeglijn.
Ook hier de bouten in beeld ten behoeve van de modulaire bouw.



Het voordek
Tussen alle bedrijven door heb ik tijd gevonden om het voordek te maken en op het voorschip aan te brengen.
Het is niet zo'n grote klus, maar het doet wel een hoop met het uiterlijk van het schip.
Nu beginnen de verhoudingen zichtbaar te worden en krijg je een idee wat waar komt en hoe groot dat dan gaat zijn.
Zo wil ik op dit schip een voorroef bouwen (afneembaar, om later goed bij de kopschroef te kunnen).
Nu kan ik aan het gat in het voordek duidelijk de omtrek ervan zien.


Het voordek. De contouren van de nog te bouwen voorroef zijn hierin al te zien.


© 2017, Klaas Kamstra