Bouwverslag Friese maatkast "Linquenda"

Let op: Dit verslag is in omgekeerd chronologische volgorde:

Het jongste bericht staat dus boven aan.


14 september 2020 - Aanpassingen aan de opbouw en de kap is gelegd

Allereerst ben ik na de verkorting verder gegaan aan de opbouw:
De aanbouw die achterop stond is vermaakt tot de onderbouw van de stuurhut,
de oude onderbouw van de stuurhut bovenop de roef is verwijderd ook zijn de ramen aan de voorzijde van de roef dicht gemaakt.
Ik heb de kap en de opbouw tot één verwijderbaar geheel gemaakt om makkelijk toegang te hebben tot de zaken in het schip.


De aangepaste opbouw.


Het spantenraam onder de kap


De kap is dicht, nu komt het afwerken.


21 augustus 2020 - Zelfde project, andere koers.

Na lange tijd stil te hebben gelegen heb ik het modelbouwen weer een beetje opgepakt.
De hobby is te leuk om helemaal te laten liggen, dus heb ik van de week eens tijd gemaakt om met dit schip verder te gaan.
Alleen gaat er wel flink veel veranderen aan dit model, de reden daarvoor is dat het origineel ook flink verandert.
Ik heb dit schip nu zelf gekocht en ik ben het aan het ombouwen tot woonschip, dat verklaart ook het stilliggen van de modelbouw.
Lang verhaal kort, het schip gaat er anders uitzien dan tot een jaar geleden.
Te beginnen met de verkorting:

Het schip zoals ze een jaar of wat op de plank heeft gestaan.
Het deel tussen de lijnen is de '10 meter' die er tussenuit moet.



Het schip twee maal doorgehaald op de plaatsen waar dat bij het origineel ook is gebeurd.

Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik voor dit doorhalen wel tientallen keren het geheel heb gemeten.
Of het weer aan elkaar zou passen en goed zou stroken was maar zeer de vraag.
Het origineel is verlengd en terug verkort, het model hier is op de verlengde lengte gebouwd.
Ik ging dus niet helemaal zeker weten of de helften weer mooi aan elkaar zouden passen.
Het viel me niet alles tegen: Op wat hele kleine afwijkingen na (om en nabij de 0,8 mm op z'n grootst) paste de zaak tegen elkaar.
Al met al blijkt dus dat ik mijn tekening goed heb gevolgd bij het bouwen.


En weer aan elkaar gezet.

Ik heb vervolgens de delen op een stalen rei geklemd om het echt recht te houden tijdens het drogen.
Het resultaat is een net verkort schip die weer sprekend op haar grote zus lijkt.


Ter referentie: Het originele schip vlak na de verkorting, nog op de werf.


14 april 2015 - Bouw schroefas, schroefaskoker en lagers

Wat zelf te maken is hoeft niet te worden gekocht.
Onder dat motto heb ik de schroefas, lagertjes en de koker vanmiddag gedraaid.
De schroefas is het restant van de ingekorte as van de 1:20 spits.
Die heb ik tot net onder de 3mm afgedraaid en er een M3 draad op gesneden.
Het busje en de lagers heb ik uit messing gedraaid.
Ik hoop dat dit materiaal (voor wat betreft de lagers) hard genoeg is en niet te snel zal slijten.
Mocht dit niet voldoen, dan vervang ik ze met iets harder materiaal.
Hier onder het werk in losse onderdelen:


En het geheel gemonteerd en klaar om in het schip gebouwd te worden.



27 maart 2015 - Plaatsing spanten langs den, middendek en proefstuurhut

Ik heb op het echte schip de stuurhut opgemeten en die maten omgezet.
Vervolgens heb ik van dun karton een proefmodelletje gebouwd om te passen
En die passing is prima, dus kan de definitieve stuurhut van hout gebouwd worden op basis van deze maten.
Het hele schip is inmiddels rondom geplamuurd en geschuurd.


Ik heb de verstevigingspanten langs de den geplaatst en voorzien van langsversterking.
Het middendek heb ik verder afgewerkt en ook die is de eerste laag plamuur al tegengekomen.



24 maart 2015 - Waterkering, dennen, schild, boeiwerk en bolders voorschip

Ik heb de dennen gezet. Nu begint het schip ineens op de echte te lijken.
Alle spanten aan de buitenkant langs de dennen moet ik nog plaatsen, maar dat is van een iets later zorg.
Verder heb ik ook het voorschild geplaatst, die is wel zover af.
Ook bolderkasten, bolders en boeiwerk op het voorschip zijn makelij van deze dag.
Er is ook een begin gemaakt aan het tussendek en de ingang van de voorste machinekamer.


Verder is de waterkerende rand en de verspringing naar de den te zien.
Op deze manier wordt de rand één geheel van voor naar achter zonder (lekkende) onderbrekingen.
De opbouw staat er dus overheen, de luiken komen er op te liggen met een borgrandje tussen de dennen.



22 maart 2015 - Proefstukje luikenkap

De luiken zijn op het echte schip van aluminium golfplaten.
Als vanzelf komt dan de vraag: Hoe maak je zo iets in het klein na?
Al vrij gauw kwam ik op het idee golfkarton uit een doos te gebruiken,
ik had onlangs een lampje gekocht en de fijne golf in dát karton bleek exact de goede maat te zijn!
Met de stoomreiniger heb ik aan één kant het dekpapier eraf gestoomd,
daarna de boel op de juiste hoogte rond gezet en een zilververfje doet de rest.
Als de dennen op het schip staan ga ik kijken hoe ik de kleppen en de bevestiging aan het schip ga maken.
Wat ik al vrij snel zeker wist is dat ik de luiken per vak uit één stuk maak.




20 maart 2015 - Dekken en gangboorden

Inmiddels heb ik ook de dekken voor en achter geplaatst, evenals delen van het gangboord.
Ik moet enkel over het middenschip de gangboorden er nog op maken.
Dan kunnen het voorschild en de beide dennen gezet worden.



18 maart 2015 - Opbouw

De opbouw trek ik op uit karton, dit omwille van het gewicht.
Het gewicht wil ik laag houden en in het bijzonder als de bouw de hoogte in gaat.
Daar komt bij dat het erg prettig en vlot bouwt.
Met de juiste nabehandeling kan het best een spettertje water hebben zonder schade.
De opbouw komt over een waterkerende rand heen te staan.
Direct waar het schild zit verspringt de waterkering zijn eigen dikte naar buiten, en loopt het als den helemaal door naar voren.
Zo is de waterkering één lang geheel en blijven de woeste baren aan de juiste kant van de schuit.



15 maart 2015 - Casco

Hier staan de drie secties als casco klaar om verder afgebouwd te worden.
Goed te zien is hoe ik de stapelmethode op z'n kant heb toegepast.
Het voordeel van zo bouwen is dat het uithollen met de figuurzaag gedaan kan worden, laag voor laag.
Omdat er dan heel precies gewerkt kan worden kan het uiteindelijk overblijvende deel heel licht in gewicht zijn.



11 maart 2015 - Start bouw

De start van de bouw is daar!
Ik werk van achter naar voor, domweg omdat de tekeningen achteraan beginnen te tellen.
Het middenschip is op de zeeglijn na geheel recht en zal ik, net al het voor- en het achterschip, als losse sectie bouwen.
De secties voor- en achterschip bouw ik met de stapelmethode, alleen dan op z'n kant.
Het middenschip is met plaat en balk. Lange halen, snel thuis dus.
Voor één keer is dat wél goed.



10 maart 2015 - Tekening

Zoals alle projecten start ook de bouw van dit schip met een goede tekening.
De spantenplannen van het voor- en achterschip liggen niet op de werkbank.
De tekening van het oorspronkelijke 1:20 model wat ik eerst zou gaan bouwen heb ik aangepast naar de schaal 1:50.