Bouwverslag Belgische spits "Janet"















































































































Verbouwing voorschip




























29 september 2011 - Inbouw van stuurwerk en proefvaart

Om het redelijk saaie karwei van spantjes plaatsen een beetje te breken,
ben ik even met het stuurwerk bezig geweest.
Een simpel en doeltreffend stuurwerkje is het resultaat.
Simpel: Wat er niet aan zit gaat ook niet stuk.
Doeltreffend: Je kunt verder sturen dan je servo draait door de uitslag ten volle te benutten door de roerhevel korter dan de servoarm te maken.
Na een beetje testen blijkt dat ik mijn roeren geheel dwars kan leggen, dit is nutteloos voor het varen maar het kán wel.

Het stuurwerk:



Ik heb dankzij het prachtige weer meteen een proefvaart kunnen maken,
het sturen was namelijk het enige wat dit schip nog onvaarbaar maakte.



Zoals verwacht een zeer beroerde achteruit, dat is deels eigenschap van het schip.
(Ook in het klein willen lege spitsen niet achteruit varen.)
en deels is de slechte achteruit te wijten aan de ballast die ik was vergeten mee te nemen.
Maar verder vaart het scheepje zeer prettig.
Het schip luistert, ondanks de geringe diepgang, zeer goed naar het roer.
Ook zonder de schroef erop blijft het geheel goed te sturen.
De wielwerking bij het achteruit varen valt me erg mee...

Deze proefvaart was zonder kopschroef, maar ik bouw 'm er wel in, de draai cirkel is vrij behoorlijk.
Het schip wil van zichzelf enkel rechtdoor varen, dat komt door de haakse kimmen denk ik.
Gevolg is dat kort draaien niet echt wil zonder meerdere keren een slag achteruit te geven.
En met een kopschroef kun je de kop gewoon wegzetten en dan vooruit geven.
Het was het windstil op het water waar ik voer,
maar met een dikke smeer wind had ik toch graag wat meer controle gewenst.


30 september 2011 - Inbouw kopschroef unit

Na de proefvaart was ik er wel uit:
De kopschroef komt er gewoon in.
Zo gezegd, zo gedaan:

De gatenzaag ter hand genomen en na enig passen en meten, gewoon doen.
Eens moet het tóch gebeuren.
De unit heb ik al een tijdje staan, dus die kon ik er zo in lijmen.

De machine kamer voorop totnogtoe:



De kopschroef van onderen.




11 novemver 2011 - Vlet

Tijd voor weer wat actie op en rondom mijn spits.
Al sinds ik mijn huidige roeibootje heb gemaakt vind ik het een stom ding.
Maar ik vond andere zaken voorgaan, luiken, kopschroef, stuurwerk...
In elk geval, veel is belangrijker geweest dan een nieuwe vlet.

Maar vanmiddag dacht ik: Laat ik eens een nieuwe vlet maken.
Dus een ouwe tekening uit de archieven getrokken en gaan.

Voor de oplettende lezer, ik bouw dit ding van karton,
en als ie helemaal af is krijgt het vletje een bad in de vloerlak.
Daarna geef ik 'm z'n kleuren:
Zwart van buiten, het boeisel wit, de binnenkant grijs en de dekken worden zwart.

Ik heb eerst een uitslag gemaakt:



Vervolgens heb ik even gekeken of alles een beetje paste en heb ik het vlak kromgezet:
De basis van het geheel is er dan al.



Na dat gedaan te hebben heb ik de zijden en het boeisel gezet en de luchtkasten ingebouwd.
Een koperdraadje er omheen doet het net echt lijken en het vletje is qua bouw een feit.




14 november 2011 - Vlet (vervolg)

Al na de eerste dikke laag lakverf lijkt het heel wat.
Er moet nog wel flink verf tegenaan om hem echt dicht te krijgen.
Het vlondertje (ligt op de achtergrond) staat in de blanke lak,
ook hier moeten nog de nodige lagen op om het echt glad en mooi te krijgen.



Al zeg ik het zelf: Een geslaagd bij projectje, tot nu toe


14 november 2011 - Vlaggen

Ik heb, terwijl mijn roeibootje lag te drogen, het vlaggen probleem aangepakt.
Er zijn van die vlaggen die je zo in je mast moet kunnen hangen.
Hier onder een serie vlaggen die ik de komende dagen af ga maken:



Op de foto, van links naar rechts:
1. Eensgezindheid (verzekeringsmaatschappij, later samen met Friesche Mij als EFM verder gegaan)
2. EFM (Scheepsverzekeringen)
3. CBOB (Christelijke Bond voor Ondernemers in de Binnenvaart)
4. FiWaDo (Fina Water Dochters: Bunkerstations)
5. BVB (Bureau Voorlichting Binnenvaart)
6. Provincievlag Friesland/Fryslân
7. Provincievlag Gelderland
8. De Nationale Driekleur
9. De friese en nederlandse vlag in een kleinere maat.

En de vlaggen met de beste reclame heb ik meteen even helemaal afgemaakt:
"Klaas Kamstra" en "Modelbouwforum".



De vlaggen zijn redelijk stijf zodat de "wind" er goed in blijft staan.
Het is gewoon simpel papier met spuitlijm bespoten en dubbelgevouwen.
De buitenkant bespuit ik óf met lijm, óf met blanke spuitlak.
Nog even kijken wat het uiteindelijk wordt.

Tot zover de vlaggen er even tussen door.


7 december 2011 - Tussendoortje

Het volgende wil ik jullie niet onthouden:

Ik was, net als velen voor sinterklaasavond, belast was met de taak een suprise te maken.
Mijn schoonvader (de spitsenschipper) was de gelukkige:
Zijn lootje had ik getrokken en voor hem heb ik een klein spitsje gemaakt waarin zijn cadeaus zaten.

Hier is het projectje in aanbouw te zien naast mijn eigen spits.



En hier vlak voor pakjes avond.



De schaal is 1:50.
Lengte: 76 cm
Breedte: 10 cm
Holte: 5 cm

Tot zo ver dit tussendoor projectje, terug naar mijn eigen spits.


9 januari 2012 - Voorbolders klaar



De bolders voorop zijn dicht en staan vast.
Alles is nu zwart, maar het dek wordt later grijs en de bolderkoppen wit (anders zie je ze niet in het donker).
De ankerlier, bolderkasten en de bolders zelf blijven zwart.

Het voorschip is op de ankerlier en wat verfwerk na nu helemaal klaar.
Binnen ligt nog werk zat, want de kopschroef krijgt nog besturing en een motor.
Daarover later meer.


11 januari 2012 - Machinekamer luiken voorop



Je zit zo eens naar je schuit te kijken, en dan mis je opeens iets:
Een machinekamerdeur! Want hoe komt men nu bij de kopschroef?
(het moet tenslotte wel enigszins kloppen met de werkelijkheid)
Wel, ik had nog ruimte achter mijn voorroef, vlak voor het ruimschot, dus daar moest het dan komen.
Enige probleem van deze locatie is dat het voorste vak friese kap ook op dit dek gestapeld moet worden en je dan niet meer bij de kopschoef zou kunnen komen.
Ik heb toch voor deze plaats gekozen omdat mijn voorroefdek afneembaar blijft, net als eerst.
Op deze manier kan ik met mijn dikke vingers vrij gemakkelijk aan de kopschroef werken.
(Als het voorroefdek eraf is heb ik een gat van 18 bij 13 cm.)

Overigens leek het mij ook wel wijs om de electronica die er in komt te staan een beetje frisse wind te kunnen geven.


18 januari 2012 - Groot investeren

Een tijd geleden was ik opzoek naar een auto, na vele omzwervingen en veel zoeken vond ik mijn Subaru Rex.
Dit weekend kwam ik bij de Action (of all places) dit witte gevaarte tegen: Een Audi Q5.
Weliswaar op schaal 1:24, maar toch misstaat deze naar mijn mening zeker niet op mijn schip.
Het is een RC auto, de ingewanden zijn waarschijnlijk van niet heel hoge kwaliteit,
maar zeker wel goed genoeg om er plezier van te hebben.
En dat voor 9 euro. Nu kan ik dus kiezen wat er op mijn roef staat.



Leuk, zo'n auto, maar dit verslag moet natuurlijk gaan over waar die auto op staat: Het schip zelf.
Ik heb gisteren de modelbouwwinkel in Zwolle met een bezoekje vereerd, de buit is hier onder te zien:



Van links naar rechts:
1. Een regelaar: Navy V30R van Graupner (voor de kopschroef)
2. Een setje tandwielen 2:1 vertraging van Graupner (voor de overbrenging van de kopschroef)
3. Een multilader van Carson (mijn Graupner 6E lader is écht kwijt...)
4. Een "lang snoer ontstoring setje" van Jamara. (er komt een lang servo snoer naar voren te liggen)
5. Stekkertjes voor de laderij.
6. Een motor: Een Graupner 500 E. (voor de kopschroef)
7. Een 2.4 GHz 4 kanaals zender en 6 kanaals ontvanger van Jamara.

Laat ik maar een begin maken met de machine kamer voorop.
Daar moet ik een langere schroefas maken, anders past de motor er niet voor.
Vervolgens zal ik een motorsteun bouwen en de tandwieloverbrenging van de motor naar de schroef gaan plaatsen.
Als alles naar wens is zal ik de machinekamer wit schilderen, zodat ik beter kan zien wat ik doe.
Het is nu een beetje een donker hol.


19 januari 2012 - Plan van aanpak

* Laaste hand aan de kopschroef *
De schuit kan weer varen, alles werkt nu.
Ik ben het geheel nu aan het testen, ik wil zeker weten dat er tijdens de proefvaart geen fouten komen die ik hier al tegen kan komen.
Dus ik test alles goed, laat alles eens flink draaien,
maar buiten een hoop kabaal uit de kopschroefruimte (de tandwielen natuurlijk) loopt alles tot nu toe heel mooi.
Als die tests goed blijven, dat moeten de motor en de servo voorop en nog even weer uit:
want ik moet nog even schilderen in die motorruimte.
Proper wit.

Nu gaan we naar achteren, door het ruim.
Ik heb twee draden gelegd van voor naar achter:
In de bakboord trimvulling loopt een servodraad voor de sturing van de kopschroef,
in de stuurboord trimvulling lopen een plus en een min draad voor de motor voorop.
De regelaar van de kopschroef ligt achterop.
De kopschroef draait nu nog op de accu van de voorstuwing, maar in de toekomst krijgt de kopschroef een aparte accu.
Deze komt ook achterop te staan.

* Renovatie achterschip *
Het onvermijdelijke moment is gekomen: Het achterschip.
Een tijdje terug, in september, heb ik mijn voorschip "gemaaid"
Tot op het dek kaal gesloopt en dan overnieuw opgebouwd.
Dit omdat als het mooier kan, het dus ook mooier moet.
Toen ik het voorschip klaar had, vond ik dat het achterschip er ook ooit aan zou moeten geloven.
Dat moment is nu.

Niets gaat zonder plan.
Het plan in deze, is dat de roef uitneembaar wordt.
Dus de gangboorden blijven zitten, en de roef en de stuurhut kunnen in het geheel afgenomen worden.
De roef, daar komt een roefbak onder te hangen en er komt een roefdek "los" op te liggen.
Deze roef en de nieuwe stuurhut ga ik ook echt inrichten en misschien ook nog verlichten.

De motorruimte krijgt een enorme toegang in de nieuwe situatie.
Van achterpiek tot brug en van gangboord tot gangboord wordt het straks toegankelijk. Een gat van 38 bij 20 cm. (!)
Dan ben ik van dat gewurm met de accu af.
Ik wil de accu's gewoon buiten het schip hebben staan als ik ze oplaad.
In de nieuwe situatie kan alles er heel gemakkelijk recht naar boven uit gepakt worden.

* Het plan van aanpak *
Ik ga dus eerst los van het schip een dek en opbouw maken.
Op het moment dat dat klaar is, maai ik het achterschip kaal en bouw ik het nieuwe dek op het schip en daar past de nieuwe opbouw meteen op.
Zo houd ik het schip vaarklaar.
Ik wil zodra het kan een proefvaart gaan maken, dat doe ik het liefst met opbouw, om het gedrag in de wind goed te kunnen zien.
(buiten dat is het een apen gezicht, een varend schip zonder opbouw.)


18 januari 2012 - Inbouw kopschroefmotor en aandrijving stuurrooster
Na een middagje zagen, schuren, meten en passen staat er een motorsteun op mijn kopschroefunit en hangt er een stuurservo aan het dek.
De poten van de steun lijken niet krom, ze zijn krom.
Dat heb ik gedaan omdat ik dat wel mooi vond staan, alles strak en recht is ook maar saai.



Het stuurrooster stuwt in de middenstand recht naar voren.
Dit is omdat het schip een zeer belabberde achteruit heeft.
Dat achteruit draaien moet de kopschroef doen, en met deze opstelling staat ie altijd klaar om recht naar voren de blazen.
Gewoon gas erop en daar is de achteruit.
Op deze manier hoef ik me ook nooit druk te maken over hoe mijn rooster staat omdat hij altijd terug naar het midden gaat,
net als de roeren achterop.
Mocht dit niet bevallen dan sloop ik het veertje uit mijn zenderknuppeltje, dan blijft het rooster staan zoals ik hem loslaat.

Met deze opstelling slaat het rooster iets meer dan 45 graden uit naar beide zijden.
Meer uitslag is niet nodig, denk ik.

Het lijkt een beetje vol, maar dat valt mee.
Ales zit er nu in, de ontvanger ligt in de machinekamer achterop,
de accu voor de kopschroef staat daar ook, omdat het achterop als ballast moet dienen.


23 januari 2012 - Renovatie achterschip



Ik heb mijn bouwactiviteit bijna twee meter verplaatst: Naar het achterschip.
In mijn vorige bericht kondigte ik al aan dat ik dat ga herbouwen.

Inmiddels ben ik gestart aan het erf, de onderbouw van de stuurhut en de roef.
De "missende" hoek, stuurboord voor in de roef, wordt de ingang naar de machine kamer.
Er komt een schacht in te staan tot de verticale lijn en zo breed als de opening is.
De stuurhut en de voorste twee derden van de roef ga ik interieur inbouwen.

Bij het achterste derde deel (de slaapkamers in het echt) kan dat niet,
Want waar de roef naar achteren toeloopt, loopt de roefbak niet door,
omdat ik mijn stuurwerk direct onder het dek kwijt moet kunnen.




























































































































© 2012, Klaas Kamstra.