Bouwverslag duwboot "Cheval"


Allereerst: Vanwaar de naam?
Cheval is frans, en fransen noemen paarden zo.
Dit duwbootje wordt een beetje een paard, maar dan áchter de wagen.


It all starts with a decent drawing (and a cup-a-tea)

Ik ga uit van de "springer tug" romp. Lekker makkelijk te bouwen en heel stabiel.
De maten: 18 inches lang en 8 inches breed. 45 cm bij 20 cm dus.
Ik heb besloten om van de tekening niet heel veel werk te maken omdat ik graag ontwerp terwijl ik bouw.
Helemaal zonder tekening doe ik ook niet: Dit is hoe het er in grote lijnen uit gaat zien.


De zijplaat van de springer, een bekende vorm voor elke modelschepenbouwer.


De zijplaten en de voor en acherplaat gemonteerd, de basis is er.


Het geheel toch maar even op een plaatje gezet, want hij was toch niet lekker haaks


Dan is het vlak aan de beurt, die moest even letterlijk klaargestoomd worden.
Even een tijdje laten weken in heet water en dan wordt het plooibaar genoeg voor dit doel.



Ik heb uit gemak de rompbasis als mal gebruikt, is was mooi stevig zo op dat plaatje.
Ik heb er wel even een vuiliszak omheen gedaan om er voor te zorgen dat de romp droog zou blijven.



Toen het natste er af was heb ik de vuilniszak er tussen uitgehaald,
De boel even goed vastgezet en dan de nacht over laten staan.



Hier het vlak na het drogen, de vorm staat er behoorlijk in:
Nu kan ie er onder gezet worden.



De scheg voor de montage

De scheg heb ik uit twee plaatjes van 12 mm dik gemaakt.
Om het gat voor de schroefas recht te maken heb ik eerst in beide plaatjes een gootje gebeiteld.
Dan met een lijmklem de twee tegen elkaar geklemd en de boor zal de weg van de minste weerstand volgen: Door de gootjes.
Dit is een manier om de schroefas zowel horizontaal als verticaal exact op de maten te houden.
Daarna de twee plaatjes op elkaar gelijmd (en wat spijkertjes tegen het schuiven en uitzetten van de lijm).
Later kan ik de schroefaskoker er zo in monteren (eventueel de zaak nog iets uitboren als dat nog is)


Na de montage de boor even door het vlak laten en dit alles is klaar voor afbouw.


Het dek zit er ook op, en de boel is geschuurd.


De basis voor de beide duwknieën, het is vrij zwaar gebouwd. Ik wil niet dat dit kwetsbaar is.
De blokjes op het dek zorgen ervoor dat de zijden van de knieën mooi haaks komen te staan.



Ook de zijden zijn geplaatst en alles moet nu drogen.
Als de hele zaak droog is dan kunnen de achter- en bovenkanten er op en zijn ze klaar.



De duwknieën zijn ook aan de achter- en bovenzijden dicht.
Voor het stevig plaatsen van de waterkering heb ik een paar blokjes onder het dek gelijmd.


De waterkering is geplaatst en de opbouw komt hier later overheen te staan:
nagenoeg waterdicht en de opbouw kan straks niet wegschuiven. Ik ben tussen de knieën gestart met de verschansing.


De verschansing is af.
Ik heb de voorste spuigaten geplaatst waar ik het dal van het waterverplaatsingsbeeld verwacht.
Bijna helemaal achterop zit ook een paar om het water goed van het dek te kunnen lozen.
In de achterkant zit er ook nog één: Ik trim het schip in de vaart dus ietsje achterover.
Op de foto niet zo heel goed te zien, maar achter elk spuigat staat een kikker: Zo win ik ruimte op het dek, want ik hoef nu geen bolders meer te plaatsen.
Bijkomend voordeel is dat kikkers minder schaalgevoelig zijn, mocht ik later een andere opbouw willen bouwen.


De opbouw

Ik ben begonnen aan de opbouw.
Op de tekening lijkt het wel leuk, maar nu ik het een stukje heb opgebouwd begin ik wel te twijfelen of ik het mooi vind...

Dit heb ik nu staan:


Ik zit nu te denken om een nieuwe opbouw te ontwerpen.
Eentje die meer de kant van havensleper uit gaat dan die van "lange afstand" duwboot.


De opbouw (tweede versie)

Ik heb het oorspronkelijke ontwerp voor de opbouw voorlopig losgelaten.
Omdat ik het al een tijdje op de werkbank had staan en niet goed wist hoe ik nou verder wilde bouwen,
heb ik besloten de boel maar gewoon af te breken en een volledig andere opbouw nieuw te bouwen.
Ik liep tegen te veel problemen aan waarbij ik zo veel concessies zou moeten doen dat ik daar niet tevreden mee kan gaan varen.


Ik ben gestart met het leggen van een nieuw dek, deze heeft randen aan de onderzijde die over de waterkering vallen.
op deze manier houdt ik de golven aan de goede kant van de romp.


Dan komt het moment van de nieuwe opbouw. Ik ben gaan neigen naar een dienst-/assistentievaartuig.
Dit houdt in dat er in feite alleen een grote stuurhut op hoeft, wat het ontwerpen meteen een stuk makkelijker maakt.
De onderste helft staat nu, en de bovenste helft is nu aan de beurt.
De brede rand over de bovenkant van wat er nu staat zorgt er voor dat de stuurhut iets ingesprongen kan worden gebouwd.


De stuurhut


De stuurhut maak ik uit 2 millimeter dik karton. De reden hiervoor is het geringe gewicht van het materiaal.
Ik zit met de onderkant van het kartonnen deel op 10 cm hoogte vanaf de waterlijn.
Alles boven dit "10cm niveau" wordt zo licht mogelijk gebouwd, om te voorkomen dat het schip rank wordt.
De ramen zal ik uit taartdekselplastic snijden: Ook licht in gewicht.
Bovenop de stuurhut komt een pet en een laag torentje waar de radar op komt te staan zodat ie niet tegen de uitlaat aan "kijkt"
Het plan voor het achterschip heb ik nog niet helemaal uitgedacht, maar ik zit te denken aan een HIAB kraan (niet werkend) en een bijboot.


Dit is het plaatje zoals ik het voor ogen had.
De pet zit er al op, het torentje voor de radar moet nog gebouwd worden.
Een leuk klusje voor later.

De romp is ook nog niet helemaal klaar.
Er moeten nog ribben onderdoor, om op te staan.
Ik wil namelijk dat deze schuit zonder steun stabiel blijft staan.
Die ribben zorgen ook voor een zekere stevigheid bij het ijsbreken (ja, ik ben een ijsbrekende fries).


Een leuk klusje tussendoor, de belettering zagen.
Een handje vol letters: 2x "Cheval" en 1x "Heerenveen", 22 letters totaal.
Nu ze er nog even op lijmen en mooi dun schuren.


De belettering is aangebracht. Ook de bus voor de roerkoning is gezet.
De klussen die nu liggen te wachten zijn het maken van een roer en het plaatsen van de schroefas.
Ook het maken van een potdeksel en het afbouwen van wat er op de stuurhut komt, staat nog op de agenda.


Het roer heeft de nodige aandacht gehad, ik heb het gemaakt in een uitwaaierende vorm:
Onder de koning is ie 3 mm breed en aan het einde 15 mm breed.
Doel van dit is dat ik het schroefwater een beetje verder de hoek om duw en dus met minder uitslag toch een goed stuur heb.


Een overzichtje van hoe de machinekamer er uit gaat zien.
Stuurboord staat de accu en bakboord een electronica module die ik aan het bouwen ben.
In de toekomst zal ik het zo gaan bouwen dat deze module tussen al mijn schepen uitwisselbaar gaat zijn.
Er komen drie servo uitgangen op en drie regelaars in te liggen.
Dit gebeuren wordt dus zes kanalen groot. Eerst komt er één regelaar in te liggen zodat dit bootje er mee kan varen.
Terug naar de machinekamer, het sturen doet een 3003 servo van Robbe.
De voortstuwing wordt verzorgd door een Robbe 755/40 motor.


Ik ben bezig geweest met de afwerking buitenom, alles is bijna zover om de eerste laag bescherming te krijgen.
Ik heb de potdeksels op het boeiwerk gemaakt en slijtstrippen op dekhoogte aan gebracht. Op de waterlijn zit een smallere slijtstrip.
Op het boeiwerk zelf zitten stripjes om de kleuren die er op komen te beschermen mocht het ooit raken met een onwillige sleep.

Op de stuurhut staat een torentje waar de radar, een mast en een neerklapbare sleepcilinder op moeten komen.
Dat torentje staat nog los omdat ik nog niet zeker weet of ik het mooi vind of niet. Ik zie het dus nog even aan.
De uitlaat is, net als de stuurhut, afneembaar.


Het idee om een Palfinger kraan te bouwen heb ik al een tijdje.
Nu vond ik het moment daar om eens een middagje er mee aan het prutsen te gaan.
Ik heb de voet, de eerste boom en de tweede boom klaar. Het uitschuifbare deel moet nog.
De hydraulische cilinders zijn buisjes aluminium van 8 mm voor de cilinder en 6 mm voor de zuiger.
De kraan is bewegend maar niet werkend, om het praktisch te houden.


Hier staat de kraan in gestrekte positie, zo'n 216 mm hoog zonder uitschuif delen.
Gevouwen is de hoogte van de kraan slechts 78 mm.
De bevestiging aan het dek gebeurt met een M8 bout door de voetplaat van de kraan en door het dek.


Nogmaals de kraan, inmiddels voltooid, geverfd en geheel gemonteerd.
Hier getoond in opgevouwen positie: 81 mm hoog vanaf het dek


En hier volledig gestrekt: 286 mm hoog vanaf het dek.


Bij de eerste proefvaart kwam naar boven dat het achteruit varen problemen gaf:
Het schip ging meteen rond bij het achteruitslaan.
Voornamelijk om deze reden heb ik besloten een straalbuis te plaatsen. Het probleem is hiermee zo goed als opgelost.
De straalbuis is een stukje pvc buis dat ik van de lokale loodgieter heb gekregen.


Het schip is buitenom nu zo goed als klaar, hier een overzicht van het hele schip.
De kleinere details en de inrichting van de stuurhut ga ik komende tijd doen.


Oplevering


Verdere afbouw

De stuurhut was nog wat leeg, dus daar ben ik maar even wat aan gaan doen.
De basis van de cockpit staat, ook de kaartentafel met kaarten en de scheepvaartkrant mag niet ontbreken. Onder die tafel heb ik een ladenkast gemaakt voor het papierwerk.
Wat er nu nog moet gebeuren is het uitzoeken van een fatsoenlijke vloer en de detaillering van de cockpit.
Ook de stuurstoel moet ik nog maken. Dan ben ik er denk ik wel.
Buitenom moet er nog wat detail uitgewerkt worden als boordlichten, een stel antennes en een radar.
Verder moet ik nog eens kijken naar een stel koppellieren.


De vloerbedekking was even nadenken: Vloerbedekking op schaal, wat gebruik je dan?
Het antwoord is vilt. Het heeft de zelfde ruigige structuur als tapijt, maar stukken kleiner.
Ik heb het geluk dat dat in hele kleine porties in de handel is: Stukjes van 40 bij 30 cm.
En dat is meer dan genoeg voor wat ik er mee wilde maken.
De kleurkeuze "helder blauw" vloeit voort uit mijn huisstijl.


© 2014, Klaas Kamstra