Een fris uiterlijk
Een onvermijdelijk werk wat periodiek moet worden gedaan is schilderen.
Het schip is vanaf de de kop tot de voorzijde van de roef in grote lijnen afgebouwd.
Dat feit betekent dat het overgrote deel van het schip netjes geschilderd het komende winterseizoen in kan gaan.
Het achterschip laat ik nog even voor wat het is, omdat het nog moet worden verbouwd.
Meteen is er van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kleurstelling drastisch te verfrissen.


Het schip juist voor ik het eerste verfblik opende.


En kilo's verf later ligt het schip er zo bij.


Patrijspoorten in de voorzijde van de roef
Toen de ramen die hier zaten moeten wijken voor de kap (het paste nét niet) vond ik dat de roef een wat kale aanblik had gekregen.
Ik miste het zicht vanuit de roef naar voren. Ook vond ik het wat donker geworden binnen in de roef.
Redenen genoeg om na te gaan denken over wat te doen hiermee.
Tijdens dit denken passerden al gauw de patrijspoorten boven de motorruimte de revue.
De opbouw waar deze in zaten ga ik er binnen afzienbare tijd toch af slopen en de patrijspoorten moesten hoe dan ook bewaard blijven.
Lang verhaal kort: Die patrijspooten verhuizen dus.
De roef krijgt hier een wat klasiekere uitstraling van, dat past dus perfect in het beeld wat ik voor ogen heb.


De patrijspoorten zaten al in het schip, en wat je al hebt hoef je niet meer aan te schaffen.


Twee van de drie poorten hebben een nieuwe plek in de roef, een mooi klassiek beeld.


Doorgang tussen ruim en roef
De roef en het laadruim moeten verbonden worden.
Daarvoor moet er een doorgang worden gemaakt in het achterste ruimschot.
Voor de bovenste helft van het gat is dit eenvoudigweg een rechthoek uit het schot snijden.
De onderste helft van de doorgang komt door de ballasttank heen.
Daarvoor moet een stuk van de vloer van de roef naar beneden geheld worden.
Vervolgens moet het voorschot van de ballasttank in de zelfde hoek komen en er aanvast gelast worden.
Als dit alles gedaan is zet ik er twee zijden in en als het goed is eindigt alles waterdicht.
De werking van de ballasttank blijft zo gehandhaaft en toch is er een comfortabel grote doorgang.


Het achterste ruimschot, hier moet een doorgang in komen.


Het begin is er, de eerste stukken zijn er uit.


Dit is hoe de doorgang er uiteindelijk uit zal gaan zien.