Terug naar de basis
Vroeger heeft op dit schip een houten luiken kap gelegen, zo'n kap vergde erg veel onderhoud en zuiver dicht was het nooit.
Maar het model van zo'n kap is erg mooi en past ook goed bij het schip, dat moet dus terug gebracht worden.
Maar nu van staal: Het hoeft nooit meer open want er hoeft geen vracht meer in het schip.
Dus: Een authentieke aanblik en tóch alle gemakken van een modern stalen dek.


Dit is hoe de houten luikenkap op dit schip er uit zag.
Qua model is dit ook het beoogde eindresultaat.



We beginnen vooraan
Het begin is eigenlijk een voorbereiding op het einde van dit deel van het project.
De stalen kap wordt helemaal dicht, luiken en daglichten komen er later pas in.
Probleem nu is: Hoe kom je er weer uit als de laatste plaat van dit dek je opgesloten heeft?
Wel: Door dit project. Een doorgang vanuit het laadruim naar het voordek via het voorherft.


Dit is het luik waar de doorgang boven op uit komt


De witte lijnen geven aan waar de doorgang in het ruimschot gaat komen.


Hier is het schot gekanteld en het plaatwerk aan de linker zijde geplaatst.
De ladder illustreert mooi wat het idee achter deze klus is.



Op een kwastje verf na zijn deze doorgang en trap voltooid.

Als het stalen dek dicht is, kunnen we zonder probleem in en uit het schip lopen.
Het schild (de opstaande kant bovenaan de trap) moet nog worden vermaakt tot deur.
Als dat klaar is dan is deze doorgang 1,40 bij 1,20 groot.
Zo beschikken wij meteen over een vrij serieuze verhuisdeur.


Alles wat er niet op hoort, dat gaat er nu af
Ik heb in het voren al het hoekstaal onder de aluminium kap verwijderd,
de verhoogde den zo goed als los geslepen en het eerste meet- en uitzetwerk al gedaan.
En deze dag is het dan zover: De overtallige onderdelen kunnen van het schip af gehesen worden.
Er ging de nodige arbeid aan vooraf, maar het meeste afbreekwerk was dan ook voor de koffiepauze gedaan.


De aluminium golfplaten, Belgische kap, wegwaailuiken, deze luiken hebben veel namen.
Ik heb ze vaak open gelegd, maar nu voor de laatste keer. Ze gaan van boord.



Ook het gebint heeft z'n dienst wel bewezen.
Dit is in een schip wat nu onbeladen blijft niet meer nodig.



Het tijdelijk terug gelegte tussendek gaat nu voorgoed van boord.


De verhogingen van de dennen kunnen er dan eindelijk echt af.


En het schild moet ook in het model van de nieuwe kap, het bovenste stuk is oud ijzer.


Nu is al goed te zien dat het het model van het schip goed doet.


Leuk detail, er is zoveel gewicht van het schip gehaald dat het schip zichtbaar omhoog is gekomen,
dit effect is niet blijvend want er komt iets meer gewicht aan materiaal bij dan er nu af is gegaan.



Een kleine aanpassing tussendoor
Soms komt iets nét niet uit, en soms is dat bij nader inzien ook helemaal niet erg.
Sterker: Zelfs is het een goed excuus om het direct aan te pakken.
De schuifraampjes voor in de roef zouden met de onderste hoeken in conflict komen met de nieuw te bouwen kap,
Deze ramen vond ik toch al niet heel mooi op deze plek, patrijspoorten staan hier stukken beter.
Lang verhaal kort: Ramen eruit geslepen en bewaard voor later gebruik.
De ontstane gaten eerst maar dicht gezet zodat de kap er tegen gelast kan worden.
Als ik later partijspoorten vind kan ik de gaten er op maat in maken.


Out with the old...


...and in with the new.

Tijd voor nieuw staal

Ze liggen al klaar: De platen die het nieuwe dek gaan vormen.


Er wordt begonnen met het leggen en stellen van het nokprofiel.


Hier ligt het overgrote deel van de spanten al op de juiste plaats,
nu is al goed te zien wat de uiteindelijke vorm gaat worden.



Vanuit het laadruim gezien is al duidelijk een indruk te krijgen van de woonruimte.


Nu alle spanten geplaatst zijn kunnen ook de dekplaten er op.


Dit is het ruwe beeld van hoe het moet gaan worden, alles moet nog gestrookt en afgelast worden.
In de grote lijnen zal dit ongeveer het beeld zijn, de afwerking moet het écht mooi maken.



Een hoekprofiel onder de rand zodat het dek de dikte van houten luiken krijgt.
Zo lijkt het meer op het originele voorbeeld van de eerste foto van deze reeks.



Ook mooie afgeronde hoeken mogen niet ontbreken.


Na een paar lagen primer ziet het resultaat er vanuit de stuurhut zo uit.


En ook van een afstandje is het een steeds mooier schip aan het worden.